0
Telemunca: de la inceputuri pana in prezent
Posted by Amalia Trita
on
2/20/2013 01:20:00 p.m.
Desi pentru Romania, telemunca este un concept relativ
nou, conceptul de telemunca a aparut pentru prima data la inceputul anilor ’70,
in timpul crizei petroliere, cand Jack Niles, considerat si parintele
telecommuting-ului (telemunca in en.) a realizat un sistem de lucru la distanta
pentru NASA, plecand de la idea ca tehnologiile informatiei au capacitatea de a
inlocui deplasarea fizica prin comunicati electronice. De atunci si pana in
prezent, telemunca a luat o adevarata amploare: s-au emis zeci de definitii,
s-au realizat statistici, s-au scris carti despre acest subiect, despre
avantajele, dar si dezavantajele lui, despre portretul robot al
telemuncitorului etc. Mai multe date istorice importante gasesti in urmatorul
infographic.
Formele pe care le poate „imbraca” telemunca:
Conceptul de „telemunca” sau „munca la distanta” a fost si este utilizat pentru a descrie urmatoarele situatii:
1. Telemunca cu locatii multiple (multi-site teleworking)
Principala
caracteristica a acestei forme de telemunca este flexibilitatea de lucru pe
care o are angajatul, acesta putand alterna lucrul de la birou cu cel de acasa
/ din alta locatie. Potrivit sondajelor si studiilor realizate, de-a lungul
timpului, se pare ca aceasta practica este de departe preferata angajatilor,
acestia reusind astfel sa nu mai simta constant presiunea „muncii de (la)
birou”.
2.
Telemunca la domiciliu (tele-homeworking)
Spre deosebire de
multi-site teleworking, tele-homeworking consta in exclusivitate pe munca la
domiciliu, realizata pentru un singur angajator, chiar daca acesta nu are un
statut oficial. De regula aceasta forma de telemunca implica o calificare
scazuta si este practicata si totodata recomandata persoanelor care sunt „legate
de casa” (femei cu copii mici, femei / barbati care trebuie sa aiba grija de
persoane varstnice, etc.)
3.
Telemunca de tip freelance (freelance
teleworking)
Telemunca de tip
freelance este cea de-a treia forma de telemunca, total diferita de primele doua.
Desi are la baza tot munca la distanta (de acasa sau din alta locatie), aceasta
implica o varietate de clienti, iar statutul persoanei care o aplica este de
aceasta data de freelancer (liber profesionist), nu de angajat. Totodata si
problemele cu care se confrunta un freelancer difera in mod clar de cele cu
care se confrunta un angajat. Voi reveni cu mai multe detalii intr-un articol
viitor.
4. Telemunca mobila (mobile teleworking)
Acest tip de telemunca
este utilizat in prezent peste tot in lume, indiferent de profesie, statut
(angajat, freelancer, angajator etc.) sau locatie. Principala caracteristica,
care probabil este evidenta dat fiind titlul sugestiv, este mobilitatea datelor
si informatiilor de la o persoana la alta, dintr-un capat al lumii in celalalt,
transmise prin intermediul varietatii de echipamente portabile existente
astazi: tableta, smartphone, imprimanta si fax portabil, etc.
5. Telemunca in „birou virtual” relocat (relocated back-office functions)
Pe langa primele patru
forme de telemunca, bazate in principal pe munca la distanta si lipsa
contactului direct intre angajat/ freelancer si angajator/ client, exista si o
alta forma de telemunca ce se desfasoara pe platforme specializate, adevarate „birouri
virtuale” unde se deruleaza, in timp real, activitati ca: introducere de date,
relatii cu clientii, rezervari online de bilete, telephone banking, mail-order,
etc. Serviciile pot fi subcontractate sau sub controlul direct al angajatorului
aflat insa la distanta si presupun o interactiune intre angajat si client. In
general, telemunca in „birou virtual” relocat implica activitati de rutina,
tarifele practicate sunt relativ mici, aceasta fiind realizata de cele mai
multe ori de catre femei. Voi reveni cu mai multe detalii intr-un articol
viitor.
In loc de concluzie...CE este TELEMUNCA?
Despre
telemunca exista peste 50 de definitii, pe care nu are rost sa le amintesc
acum. Ce trebuie sa retii totusi este ca toate au in comun trei concepte: organizare, locatie si tehnologie. Prin
urmare, daca ar fi sa definesc in termeni simpli telemunca, ar suna astfel:
munca desfasurata de catre un individ, aflat intr-o locatie situata la distanta
de sediul / biroul central, care nu implica contact direct intre acesta si
colegii / colaboratorii sai, dar permite
comunicarea cu acestia folosind tehnologii informatice (telecomunicatii si/sau
computere). Cu alte cuvinte, putem vorbi de telemunca doar atunci cand munca
propriu-zisa nu implica deplasare si contact direct cu colegii / colaboratorii,
ci doar utilizarea noilor tehnologii.
PS. Cat de curand voi lansa un program de instruire gratuit despre telemunca. Fii pe faza!
PS. Cat de curand voi lansa un program de instruire gratuit despre telemunca. Fii pe faza!
Trimiteți un comentariu
Utilizati un limbaj adecvat